Tilsynsrapport for Daginstitutionen Kogletræet - december 2024
1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune
Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.
Den toårige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.
Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.
Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, skal ledelsen blot tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. Hvis dette sker, sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, at der følges op på aftalerne i handleplanen samt at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det fremgår af dagtilbuddet tilsynsrapport, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til alvorlig bekymring, er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.
2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet
Dagtilbudstype: Kogletræet er en kommunal daginstitution, der er en del af klynge B sammen med dagtilbuddene Lillely, Eventyrhuset, lindetræet afd. 1 og Lindetræet afd. 2
Forældresamarbejde: Klynge B har hen forældrebestyrelse
Deltagere ved tilsynsdialog:
- Tilsynsførende Susan Blaabjerg
- Klyngeleder Lena Viftrup
- Sprogvejleder Mette Rose
- Fagligt fyrtårn Mica Granil
- Fagligt fyrtårn Mads Røslau
3. Samlet konklusion på tilsynet
Tilsynsdialogen har ikke givet anledning til bekymring.
4. Dagtilbuddets fokus for udvikling
Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.
Udviklingsfokusset er under udarbejdelse, der vil linkes hertil så snart det er færdiggjort.
5.
Bemærkninger med relevans
for tilsynet
Intet generelt at bemærke.
6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)
Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.
Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.
7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis.
Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov oa. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:
Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
7A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet giver udtryk for høj grad af psykologisk tryghed og åbenhed om, hvad der kan være på spil professionelt. For at sikre at der kan tages hensyn til fagligheden blandt medarbejderne, er de blevet placeret efter, at deres kompetencer benyttes optimalt i huset.
Feedback og Feedforward anvendes på personalemøder og gennem feedbackkulturen opleves det at ting/indsatser forankres i praksis. Medarbejderne oplever, at de inddrages i forhold til, hvad der er prioriteret i årshjulet og det pædagogiske udviklingsarbejde.
8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring.
Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø, således at alle børn trives og udvikler sig.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv
Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.
Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.
8A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har været særligt optaget af at skabe en rød tråd i huset med fælles sprog, der sikrer tydelige og anerkendende voksne, der møder børnene og kan understøtte ved behov derfor. Denne proces har været understøttet gennem arbejde med Aktionslæringsmodellen. Dette har sikret en systematik, der fokuserer på læreplanenes mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børnenes læring og identificerer de nødvendige justeringer i læringsmiljøet. Samtidig sikrer systematikken, at dokumentationsindsamling og evaluering indtænkes allerede i planlægningsfasen.
Desuden har der været fokus på at få oparbejdet tydelige læringsmiljøer og legezoner til at understøtte børnenes læring og udvikling. De voksne har arbejdet med at dække op til leg og oplever stor succes hermed. Det skaber ro og fordybelse i det pædagogiske udviklingsarbejde samt understøtter overgange i dagligdagen.
8B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet planlægger indholdet i den pædagogiske praksis med afsæt i et fælles tema for hele huset, som tilpasses den enkelte børnegruppes behov og interesser, med Lydbyen og LAHOPL (Lange Autentiske Hands-on Projektbaserede Læringsforløb) som ramme for det pædagogiske udviklingsarbejde og er kulturbærende i huset.
Dagtilbuddet giver udtryk for, at de KIDS items, de sætter fokus på, skaber pædagogiske udvikling. De oplever at komme i mål og dette giver arbejdsglæde. Planlægningen af temaerne foretages på personalemøder og stuemøder. Denne systematik sikrer, at der er fokus på læreplanenes mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring og identificerer de nødvendige justeringer i læringsmiljøet heri. Samtidig sikrer systematikken, at dokumentationsindsamling og evaluering indtænkes allerede i planlægningsfasen.
8C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har defineret sig som et lærende arbejdsfællesskab. Dette ses blandt andet i måden, de strukturer deres stue- og personalemøder på. Der er fokus på at udvikle praksis og uddrage organisatorisk læring fra de indsatser, der igangsættes i dagtilbuddet.
9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer.
Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.
Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.
9A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet udarbejder sprogvurderinger på en kompetent måde, hvor dagtilbuddets sprogvejleder understøtter deres kolleger ved behov. Derudover indgår sprogvejlederne i et netværk med den kommunale sprogkonsulent, hvor der løbende følges op på spørgsmål om temaer vedrørende sprogvurderinger.
Dagtilbuddet har fortsat nogle Sprogtrappevurderinger, der ligger højere end forventet. Her er en opmærksomhed på at sikre sig, at man ikke kommer til at vurdere for højt, da man kender børnene og deres sproglige intentioner.
Der samarbejdes med Sprogvejleder i huset for at sproglige baggrund registreres korrekt.
9B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har en fast procedure, der sikrer at sprogvurderinger gennemføres som planlagt, at der udarbejdes skriftlige fokuspunkter for de børn, hvor en sprogvurdering har vist, at de har behov for en understøttende indsats, samt at alle forældre tilbydes vejledning i, hvordan de selv kan understøtte deres barns sproglige udvikling.
Dagtilbuddet har et mindre efterslæb på rettidig gennemførelse af udarbejdelse af skriftlige fokuspunkter. Dermed er der ikke udarbejdet målrettede sprogindsatser for alle børn, hvor en sprogvurdering har vist et behov herfor.
Der kan tages kontakt til den kommunale sprogkonsulent for at arbejde med kvaliteten af de skriftliggjorte fokuspunkter, da der ses udsving i kvaliteten af disse samt på opfølgningen af disse.
9C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med leve op til forpligtelserne i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har børn indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud, og lever op til dagtilbudsloves forpligtelser samt kommunens procedurer i forhold til at sikre en målrettet sprogunderstøttende indsats.
9D. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet arbejder målrettet med at realisere den kommunale sprogstrategi når de tilrettelægger LAHOPL (Lange Autentiske Hands-on Projektbaserede Læringsforløb). De anvender data fra sprogvurderinger til at fastsætte læringsmål og til at justere/forandre de fysiske læringsmiljøer, således de bedre understøtter børnenes behov for visuel understøttelse.
9E. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddets sprogvejleder har gennemført observationer af de sproglige læringsmiljøer og inddraget den øvrige personalegruppe i de udviklingspotentialer vurderingen har afdækket. Processen har givet anledning til at sprogvejledere og pædagogisk leder er blevet opmærksomme på, at observationerne spiller en væsentlig rolle i formidling og justering af læringsmiljøerne efter børnenes afdækkede behov.
Medarbejderne er blevet opmærksomme på, hvor stor en udvikling et øget fokus på udviklingspunkter kan give og hvorledes dette kommer til udtryk i børnegruppen.